*

Mika Isomaa

Suomen peli- ja it-alan järkyttävän kova taso

  • Nahkatankki
    Nahkatankki
  • Sponsorimme ja inspiraatiomme
    Sponsorimme ja inspiraatiomme

Sain eilen lahjoituksena sen verran rahaa, että sain syötyä ensimmäisen lämpimän ateriani kolmeen päivään. Mulla ei ole ehjää paria housuja. Olen yrittäjä, odotan että keikan laskusta kilahtaa rahat tilille, että saan maksettua vuokran ja muut laskut. Eletään kuun puoliväliä.

Viimeiset housut repesivät eilen. Mainittakoon, etten pidä kovin montaa paria housuja kerrallaan.

Tilanteeni on se, että mulla on kolme yritystä:

  • toiminimi, jolla teen keikkaa
  • kolmen tasavertaisen kumppanuksen julkaisuosakeyhtiö, jolla on varastoa, mutta ei muuten juuri toimintaa tällä hetkellä
  • startup, jonka tuote on vielä kesken

 
Tarvitsen rahaa ja aikaa startupin kuvioiden edistämiseen - myös selviytyäkseni itse siinä samalla. Siksi päätin koittaa onneani työmarkkinoilla. Josko sieltä ohjelmoijan paikka irtoaisi. Hain noin 50 paikkaan ja lopetin. Joko markkinoin itseäni huonosti tai sitten Suomessa on vaan niin järkyttävän kova taso, etten pärjää kilpailulle. Vai onko pelejä kysyntään nähden liikaa?

Joka tapauksessa töihin on pakko mennä, kun yrittäjälle ei toimeentulotukea helpolla heru - tai ainakaan mulle juuri nyt. Tiedän sen, koska kokeilin. Edellisen kerran kun hain, sain toimittaa n. 200 arkkia liitteitä. Jokaisesta yrityksestä pitää toimittaa ainakin 7 liitettä, joista monessa on useita sivuja. Tämän lisäksi mun pitää toimittaa liitteet myös henkilökohtaisista asioistani.

Kirjanpitäjäni ei palvele tällä hetkellä lainkaan - mikä on suurin syy sille, miksi en voi saada toimeentulotukea. En ihmettele hänen lakkoiluaan, koska en maksa hänelle vielä mitään. Olemme sopineet erilaisesta kuviosta.

Joku päivä kirjanpitäjiä ei toivottavasti tarvita, koska valtio perustaa verotilijärjestelmän, jonka avulla verot voidaan ottaa tilisiirroista automaattisesti veloittavan tilin tyypin mukaan.

Töiden hakeminen on melko rasittavaa välillä. Mulla olisi paljon katkeraa tarinaa aiheesta, mutta koitan keskittyä positiiviseen. Ilmeisesti Suomen peli- ja it-alan taso on vaan niin kova. Olen saanut pakit nyt yli 50 firmasta - osa ei halua edes nähdä mun referenssejäni.

Mä päätin, etten hae enää töitä enkä sossua. Mikä vaihtoehto mulle jää? - No yrittäjänä jatkaminen, yritystoiminnan lopettaminen tai sitten se, että joku pyytää mut töihin. Toivottavasti selviydyn tästä elossa.

Siksi mä tarvitsenkin teidän apua vastatakseni tähän kysymykseen:

Onko Suomen pelialalla niin kova taso, ettei edes tämän pelin tekeminen riitä työpaikkaan: 

https://www.indiegogo.com/projects/leder-panzer/x/8184555

Suurin osa tuon pelin työstä on allekirjoittaneen kädenjälkeä. Tykkäsin tehdä sitä, vaikka se myös pakolta tuntuikin.


Jaa tämä kirjoitus, jotta joko:

  • saadaan lisättyä Suomen vientiä tai
  • mä ehkä saan työpaikan.

Julkaisen pelin joka tapauksessa - teidän avullanne julkaisen sen nyt ja Suomesta käsin.

En aio hakea töihin, mutta ehkä joku oikea ihminen jossain näkee tämän ja kutsuu haastatteluun.

Jakakaa tuota nahkatankin kampanjasivua, jotta mun alkurahoitus tulee turvatuksi ja jotta saan kansainvälistä näkyvyyttä pelille. Katsokaa traileri - se on kai ihan hilpeä.

Mä tarvitsen noin kymppitonnin suomalaisilta, jotta tolle saa helpommin kansainvälistä puskua. Jeesatkaa nyt perkele! :)

Ja mikä tärkeintä - äänestäkää näissä vaaleissa vain perustuloa kannattavia puolueita.

 

http://lederpanzer.com

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän ollimarkkanen kuva
Olli Markkanen

Suomen pelialallakin käsittääkseni _on_ aika kova taso. Käsittääkseni pitäis olla tehokkaasti näyttöjä. Itsekin olen alalle yrittävinäni, simppelihkö mobiilisoftaprojektikin on loppusuoralla.

Oletko yrittänyt ulkomaisiin firmoihin etätyönä? Suomalaisuuskin voisi olla boonusta.

Videosi näytti aika siistiltä, levitin linkkiä vähän.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Peliala on vaikea. Se on korkean riskin mutta korkean tuoton ala, jossa harva onnistuu. 90% peliprojekteista lienee tappiollisia, ja loput 10% sitten tahkoaa tulosta muidenkin edestä.

Jos osaat ohjelmoida, löytyy paljon tylsempiä* aloja, joille tarvitaan kuitenkin toimivaa softaa. Softalla voi säästää rahaa tai vastaavasti tehdä sitä enemmän, esim. markkinoinnissa.

Kirjanpidon voi myös tehdä itse, esim. Tilitin-nimisellä ilmaisohjelmalla. Itse tein niin ensimmäisten yrittäjänvuosien aikana.

(*itse asiassa olen sitä mieltä, että muidenkin kuin pelien koodaaminen voi olla varsin mielenkiintoista ja älyllisesti haastavaa)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Miksi muka kirjanpitoon tarvitaan erikoisohjelmia. Minä olen hoitanut kirjanpidon LibreOfficella. Samaa mieltä pelialasta paitsi, että vaikkaan suhdelukua 99/1

Käyttäjän deneidez kuva
Petri Pakarinen

Yksi ongelma on myös se että sinulla on kolme "kilpailevaa" yritystä. Tietenkin se minne olet hakenut vaikuttaa myös. Jos porukkaa ei tarvita, niin sitä ei tarvita ja tuollaisiin yrityksiin voi lähettää vaikka miten monta hakemusta työpaikkaa saamatta. Tietenkin muilla aloilla myös tarvitaan IT-osaajia kuin pelialalla.

Muuten onnea yritykseen tai yrityksiin ja joukkorahoituksesta sen verran että itse ainakin suosisin patreonia, jonka rahoitusmalli on vähän parempi tuotteisiin, jotka ovat kehityksessä.

Käyttäjän OssiOjutkangas kuva
Ossi Ojutkangas

Komppaan Ristoa, peli vaikuttaa lupaavalta. Ainoa mitä näin graafikkona/taiteiiljana ehkä vähän arvostelisin, on tuon teeman turha pliisuus, kannattaisi ehkä viedä vieläkin överimmäksi tuo Tom of Finland-meininki. Varsinkin grafiikkapuolella tuossa voitaisiin mennä huomattavasti raisumpaan (joidenkin mielestä ehkä myös mauttomampaan) suuntaan ja itse suosittelisin niin tekemään. Onhan tuollainen toki tietynlaista huomionhakuisuutta, mutta kun camp-linjalle lähtee se kannattaa vetää kunnolla tappiin ettei homma lässähdä kuin pannukakku. Eikä paikoin överiksikin huomionhakuisuudesta (esim. huonosta huumorista) tarvitse tuntea syyllisyyttä kun pidetään huoli siitä, että taustalla on ihan ehta peli eikä vain lupaus sellaisesta.

Käyttäjän mikaisomaa kuva
Mika Isomaa

Kiitos palautteesta. Pervosta teemasta huolimatta me ollaan mietitty, että peliä pitäisi voida perheen pienimmätkin pelata.

Markkinoinnissa tosin tällaista rajoitusta ei ole.

Mutta uusia videoita on tiedossa. Ensiksi musavideoita, joissa avataan pelin tarinaa hieman. Aseiden ja lelujen esittelyvideoita tulee myös pian. Myöhemmin on luvassa jotain täysin odottamatonta.

Kiitos muuten ideoista. Oon korvat höröllä täällä. :)

Koitan pitää hyvän tasapainon pelin kehityksen ja kampanjoinnin välillä, mutta kieltämättä kehityksen fokus on ajautunut siihen suuntaan, että tekee pääasiassa sellaista työtä, mitä voi esitellä myös promovideolla.

Käyttäjän OssiOjutkangas kuva
Ossi Ojutkangas

Jos tuohon on vedetty raja, sitten ymmärrän paremmin. Tosin sekään ei estä esim. lisäämästä koppalakkien ja viiksien näkyvyyttä pelissä. Nyt tulee tosiaan vähän sellainen vaikutelma, että graafisia ilmeitä olisi ikään kuin kaksi kilpailevaa, se mikä on itse pelissä ja sitten se mitä on käytetty markkinoinnissa. Jos noiden välisen rajan onnistuisi häivyttämään, saattaisi lopputulos olla eheämpi.

Toimituksen poiminnat